شاخص KPI چیست؟ (ترجمه از Forbes)

Reading Time: 3 mins

‫KPI ها شاخص‌های کلیدی عملکرد یک کسب و کار هستند که جهت کسب اطمینان از اینکه اهداف عملکردی کسب و کار شما دستیابی و حفظ خواهند شد به شکل منظم رصد می‌شوند.

‫KPI ها می‌توانند شامل معیار های استراتژیک، معیار های عملیاتی، عملکرد کارمندان، نسبت های مالی و غیره باشند. هرگاه لازم باشد که داده‌های شرکتتان را کمّی کنید، می‌توانید با یک KPI آن را حساب کنید. کاربرد آنها در مقایسه نتایج، برآورد عملکرد کسب و کار و همینطور پیگیری تغییرات است، همه در جهت تقویت خروجی کسب و کارتان.

‫KPI حائز اهمیت است، چون کمک می‌کند که کسب و کارتان را با اهداف استراتژیکی شامل سود، رشد، عملکرد و میزان فروش، همسو کنید. اعداد هیچگاه دروغ نمی‌گویند، پس اگر بتوانید معیار‌های کلیدی‌تان را کمّی کنید، بازخورد های قابل مشاهده‌ای را برای کسب و کارتان فراهم می‌کنند.

‫KPI ها را رصد کنید و در صورتی که حوزه‌ای در کسب و کارتان عملکرد درستی نداشته باشد یا مشکلی داشته باشد، از طریق مشاهده KPI است که شما می‌توانید نقاط ضعفش را شناسایی کنید. اینکه که بتوانید KPI های خود را روی یک داشبورد بصری رصد کنید، می‌تواند به شما در درک داده کمک کند.

غالبا به سبب تحلیل داده، میزان داده موجود عظیم است. KPI ها به شما در مرتب‌کردن و استفاده از این داده کمک کرده و با دادن بازخوردی مثبت در اندازه‌گیری حوزه کسب و کار مد نظرتان کاری می‌کنند که این داده مفید واقع شود.

نیازی به رصد تمام KPI ها نیست و هر KPI هم که جهت رصد کردن برگزینید طی زمان دچار تغییر خواهد شد. KPI های مهم آنهایی هستند که با اهداف کسب و کارتان همسو خواهند بود. استفاده از KPI هایی که به شما در رصد اهدافتان کمک می‌کنند، برای اندازه گیری عملکرد کسب و کار مفید خواهد بود.

انواع KPI که جهت رصد در کسب و کارتان مفید هستند شامل موارد ذیل اند:

‫۱- KPI های مالی

‫KPI مالی ارزش عددی نتایج و عملکرد مالی کسب و کار را اندازه می‌گیرد. تمام شرکت ها باید KPI های مالی خود را (مثال: حاشیه سود) رصد کنند. سود از بخش های ضروری هر کسب و کاریست و کسب و کار ها برای رشد و مقیاس‌پذیری نیازمند سود هستند.

‫۲- KPI های فروش

همانقدر که سود مهم است، شرکت‌ها جهت بقا در کسب و کار به فروش نیز نیازمندند. از سهمیه‌های فروش گرفته تا کسب مشتری راغب، معیار‌های مالی باید حتما رصد شوند. هزینه متوسط به ازای هر مشتری راغب، تعداد تماس های ورودی و جذب مشتری از KPI های فروش معروف قابل رصد هستند.

‫۳- KPI های بازاریابی

تحلیل بازاریابی (Marketing Analytics) به شما امکان می‌دهد که KPI های ارزشمند بازاریابی مرتبط با تک تک کمپین های بازاریابیتان را پیگیری و گزارش کنید. نرخ تبدیل شبکه‌های اجتماعی، نرخ تبدیل صفحه فرود (Landing Page)، تبلیغات، توزیع بازاریابی و ارزش طول عمر مشتری (CLV: Customer Lifetime Value) همگی از KPI های کاربردی قابل توجهی هستند که می‌توانید در کسب و کارتان رصد کنید. KPI های بازاریابی باید جهت اطلاع از اینکه کدام تلاش‌های بازاریابی در مخاطبان مثمر الثمر واقع شده و کدام خیر، رصد شوند. دریافت این بازخورد به ما امکان می‌دهد که در راستای کسب نتیجه تغییرات ریزی را ایجاد کنیم.

‫۴- KPI های عملیاتی

دارای کاربرد در بازدهی عملیاتی کسب و کار، این KPI ها به صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند که میزان بازدهی عملیات‌های روزانه یک شرکت را رصد کنند. حین مشاهده هزینه عملیات‌هایتان می‌توانید جلوی نشت پول را سریعا بگیرید و در نتیجه منجر به فرار سود خیلی چشمگیری نخواهد شد.

‫۵- KPI های محصول

اگر یک کسب و کار محصول-محور هستید، آگاهی به نرخ صدمات، پرتی ها و میزان بازگشت یک دانش اساسی است. شرکت‌های محصول محور به طور معمول حاشیه سود کمتری دارند و طبیعیست که KPI های محصول رصد شوند و نتایج حاصله از آن جهت افزایش سود استفاده شوند.

خلاصه اینکه می‌توانید از KPI هایی که اهداف مختص به کسب و کارتان را رصد می‌کنند استفاده کنید. همین که برای مشاهده روند ها از KPI ها استفاده کنید ملاحظه خواهید کرد که سیر دستیابی به اهدافتان در بازه زمانی کوتاه‌تری میسر شده. استفاده از داشبورد هایی که مهم‌ترین KPI هایتان را رصد می‌کنند به شما امکان حفظ رقابت در حوزه صنعتیتان را می‌دهد. اگر از سیستم رصد KPI در کسب و کارتان استفاده نمی‌کنید، احتمالا دستتان از فرصت ها و پول زیادی کوتاه خواهد ماند.

منبع: ‪KPIs: What Are They, And Why Are They Important?

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در سایر

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *